Buikpijn

Buikpijn bij kinderen en jongeren komt veel voor en gaat meestal over. Er is echter een groep kinderen die elke dag hevige buikpijn heeft. De gevolgen zijn voor dat kind en de ouders groot. Niet zelden heeft de buikpijn grote invloed op het dagelijks leven. Maar dat is niet nodig, buikpijn is te verhelpen. Op de buikpijnpoli bij De Kinderkliniek helpen wij kinderen snel. Met een behandeling op maat kan de buikpijn tot het verleden behoren.

Een veel voorkomend en ernstig probleem

Onderzoek wijst uit dat meer dan vijftien procent van de kinderen onder de veertien jaar last heeft van chronische buikpijn. Bij kinderen van zeven jaar heeft een op de drie kinderen dagelijks ernstige buikpijn. Voor deze aandoening zijn allerlei termen in omloop; ‘prikkelbaar darmsyndroom’ of ‘spastische dikke darm’.

Snelle diagnose, behandeling op maat

Oorzaken van buikpijn kunnen verschillend zijn. Op de buikpijnpoli doen we, als het even kan, op één ochtend alle onderzoeken om te achterhalen wat de oorzaak van de buikpijn is. Dat kan obstipatie of een intolerantie voor lactose zijn. Als er geen medische oorzaak is voor de buikpijn, maar er is bijvoorbeeld sprake van spanningen, dan kan De Kinderkliniek ook psychologische begeleiding of buikpijnyoga bieden. Een afspraak maken kan met een verwijsbrief van de huisarts.

Voor een onderzoek

Als uw kind voor een onderzoek komt, moet het nuchter zijn en mag het dus niets gegeten of gedronken hebben. Er zijn dan geen melksuikers in de darmen aanwezig en zo kunnen wij een nauwkeurige meting doen.

Kinderen ouder dan twee jaar mogen na 24.00 uur ’s nachts (in de nacht voor het onderzoek) niets meer eten en drinken (ook geen water!). Kinderen tot twee jaar mogen eventueel tot 4.00 uur ’s nachts nog een heel klein beetje water drinken.

Belangrijk:

• De avond van tevoren geen pasta (spaghetti, macaroni of lasagne) eten. Dat kan de test nadelig beïnvloeden.
  • Uw kind mag ’s morgens ook geen kauwgom eten.
  • Als uw kind niet nuchter is, kan het onderzoek niet doorgaan. Dat betekent: niets eten en drinken voor het onderzoek.

Meer informatie over onze zorg

• Norbert van den Berg
  • Tim Vreede - kinderarts
  • Anita Antink
  • Liesbeth Louter
  • Sandra de Vrij
  • Marie-Lou Pardoen - verpleegkundige
  • Else Stoter
  • Monique Sjardijn
120912-1-1313 - buikpijn
Buikpijn is te verhelpen!

15 02 2019

Indrukwekkende verhalen uit het diabetes pomp en sensor traject

Voorzichtige eerste ervaringen We zijn een paar dagen verder. Bijna durf ik niet te schrijven over de eerste ervaringen die ouders en kinderen met ons deelden. Een paar dagen stelt tenslotte niks voor. Geeft geen garantie en zegt weinig over een slechte ervaring. Bij de training werd het ook gezegd: “Reken een aantal weken, zo niet een paar maanden, voordat alles is gewend. Jij moet wennen aan het systeem en het systeem moet wennen aan jou”. Maar toch…. Prille ervaringen tellen ook mee! Lees verder