Immunologie en reumatologie

Twee reumatologen-immunologen van het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht houden elke eerste dinsdag van de maand spreekuur in De Kinderkliniek. Daar kunt u terecht bij het spreekuur voor diagnose en behandeling van kinderen met klachten en afwijkingen van het bewegingsapparaat en de gewrichten. Ook kunt u bij hen terecht met afweerstoornissen en auto-immuunziekten, zoals jeugdreuma.

Het immuunsysteem, of afweersysteem, zorgt voor onze afweer tegen bacteriën en virussen. Dat betekent dat je lichaam vecht tegen de ziekmakers in je lijf. Stoornissen in het immuunsysteem kunnen leiden tot een slechte afweer, zoals bij een aangeboren afweerprobleem, waarbij er vaker of ernstiger infecties optreden. Maar een stoornis kan ook leiden tot auto-immuniteit. Voorbeelden van auto-immuunaandoeningen zijn: jeugdreuma, artritis psoriatica en systemische auto-immuunziekten, zoals SLE (systemische lupus erythematodes), sclerodermie en vasculitis.

Bas Vastert en Joris van Montfrans houden op dinsdagmiddag spreekuur in De Kinderkliniek. Een afspraak vindt altijd plaats op verwijzing van een kinderarts.

Handige links

NVR

• Bas Vastert
  • Mirjam van den Bos